فناوری های نوین در صنعت پنجره

امروزه “تکنولوژی هوشمند” در مورد هر محصولی از تلویزیون ها ، اتومبیل ها تا لوازم خانگی دیده می شود. در حالی که این ویژگی ها برای بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار گرفته است ، در اینجا به چند تکنولوژی جدید در صنعت پنجره می پردازیم :

بسیاری از این ویژگی ها هنوز در حال توسعه و یا نیاز به بررسی دقیق دارند که راهکارهایی پیشرفته برای ساخت و سازهای جدید باشند.

1.  پنجره های خود تاریک

پنجره های در حال توسعه ، که با لمس یک دکمه از روشن بودن تبدیل به مات شدن می شوند ، در استفاده های مسکونی کمک به کاهش هزینه های خنک کننده در طول ماه های تابستان و همچنین حفظ حریم خصوصی در طول سال می باشند.

تکنولوژی Electrochromic در حال حاضر اجازه می دهد تا پنجره ها بر حسب نیاز به رنگ زرد تغییر کنند که  این مورد چندین سال است در پنجره هواپیما استفاده می شود. مدل های موجود برای تغییر رنگ نیاز به هفت دقیقه دارند که بصورت گستره در ساختمان استفاده نمی شوند.

محققان دانشگاه استنفورد بر روی یک نسخه بهبود یافته کار می کنند. نمونه اولیه آنها ظرف سه دقیقه از روشن به تاریک تغییر می کند. تحقیق جدید شامل استفاده ترکیبی از ژل الکترولیت و یک شیشه شفاف است. هنگامی که یک ولتاژ الکتریکی اعمال می شود، شیشه از روشن به تاریک تغییر می کند. برق منفی باعث می شود که یون ها یک فلز جامد و شیشه ای را تیره کنند. یک بار مثبت باعث می شود که فلز حل شود و دوباره به شیشه روشن تبدیل شود. فقط ولتاژ الکتریکی برای تغییر کدورت پنجره لازم است. هنگامی که آن را بیرون بیاورید، پنجره به حالت یکسان باقی می ماند تا دوباره استفاده شود.

نمونه های فعلی کوچکتر از 10 سانتی متر مربع است، تحقیقات و آزمایش بیشتری در مقیاس بزرگتر برای استفاده مسکونی یا تجاری ضروری است.

2. پنجره های هوشمند

یک شرکت دیگر در حال کار بر روی تکنولوژی پنجره هوشمند است. این  مدل بدون برق کار می کند و به طور مستقیم با تغییر درجه حرارت شیشه ای از روشن به تاریکی تغییر می کند.

یک فیلتر ترموکرومیک ( thermochromic ) درون یک پنجره دوجداره همراه با یک پوشش Low-E با هم کار می کند تا نیرویی را برای بهره وری انرژی فراهم کند. دمای حرارتی ،  انتقال رنگ را فعال می کند تا از انتقال گرما خورشید جلوگیری کند، آسیب نور و UV را کاهش دهد و بهره وری خنک سازی را به حداکثر برساند. درجه حرارت کولر بر روی فیلتر تاثیر نمی گذارد، بنابراین پنجره برای افزایش بهره وری خورشید روشن می شود.

همانطور که سیم و یا برقی مورد نیاز نیست، این پنجره ها پس از نصب در ساخت و ساز جدید و یا ارتقاء مجدد پنجره های موجود کار می کنند.

پنجره هوشمند

3. پنجره های قدرتمند ( شیشه ی متمرکز کننده ی نور خورشیدی )

انرژی خورشیدی یک مفهوم آشنا است. ما پانل های سلولی فتو ولتائیک  ( photovoltaic )را روی سقف ها و صفحه هایی  که نور خورشید را جمع کرده و به برق تبدیل می کنند را دیده ایم. اما بزودی از پنجره ها برای گرفتن انرژی خورشیدی برای خانه های تاریک استفاده می شود.

خوشبختانه محققان دانشگاه ایالتی میشیگان راه حل هایی را با یک متمرکز کننده ی خورشیدی شفاف پیدا کرده اند. بر خلاف نمونه های رنگی گذشته، این تکنولوژی جدید انرژی خورشیدی را برای روشن کردن پنجره تبدیل میکند.  مولکول های آلی کوچک نور های ماوراء بنفش و طول موج های مادون قرمز را جذب  می کند که یک نور مادون قرمز درخشان هدایت می شود تا نوارهای خورشیدی فتوولتائیک را نازک کند و بدون تاثیر بر شفافیت پنجره، به برق تبدیل کند.

اگرچه هنوز در مرحله توسعه اولیه قرار دارد و تنها یک درصد انرژی خورشیدی تبدیل می شود، برنامه های کاربردی بالقوه شامل استفاده در ساختمان های بلند، ساختمان های جدید مسکونی و پنجره های جایگزین، تلفن های هوشمند و حتی اتومبیل ها برای تولید برق با ایجاد حس زیبایی شناسی است.

یکی دیگر از روش های جمع آوری انرژی از خورشید و دیگر منابع نور، استفاده از یک پوشش اسپری مخصوص تولید برق به سطوح شیشه ای و پلاستیکی است. این فن آوری با استفاده از مواد هیدروکربن بر پایه یک آرایش خورشیدی فتوولتائیک آلی ( OPV  ) ایجاد می کند. این فن آوری با ثبت اختراع به عنوان شیشه های  پنجره برای پنجره های جدید و جایگزین مسکونی طراحی شده و همچنین با قابل انعطاف به رنگ های پس زمینه برای تجدید ساختار تجاری ، توسعه می یابد.

شیشه ی متمرکز کننده ی نور خورشیدی

4.   شیشه ای برای پرندگان

این نوآوری جدید احتمالا چیزی است که شما هرگز وقت زیادی را صرف فکر کردن در مورد آن نکردید، اما زمانی که شما پنجره ای  دوست داشتنی برای پرنده ببینید احساس خوبی خواهید داشت. برای صرفه جویی در آسیب و مرگ میلیون ها پرنده از برخورد به پنجره و نماهای شیشه ای ، پوششی جدید برای پرندگان طراحی شده است ، که این نوآوری برای چشم انسان قابل مشاهده نیست ، این مفهوم از توانایی پرندگان برای دیدن نور در طیف فرابنفش برای ایجاد مانع استفاده میکند که در حال حاضر با شیشه های بازتابنده استاندارد موجود نیست.

این پوشش توسط آزمایشگاه حفاظت از پرندگان آمریکایی آزمایش و تایید شده است و در حال حاضر به عنوان شیشه های چند لایه و یا عایق شده همراه با پوشش های کم E برای یک پنجره ی دوستانه در دسترس است.

شیشه ای برای پرندگان

تمام این فن آوری های جدید پنجره  طراحی شده است تا زندگی شما را ساده تر کند، اما مانند هر چیز دیگری که فقط معرفی شده است، هزینه های اضافی و منحنی یادگیری برای تشخیص عملکرد بهتر خواهد داشت. این فقط چند نوآوری باورنکردنی پنجره است که در حال توسعه می باشد. شما می توانید مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور با تکنولوژی های بیشتری  آشنا خواهید شد…

درب و پنجره

Comments are disabled.

Call Now Button