خدمات قوسی و خم چیست و چه کاربردی دارد؟

خمکاری ورق های فلزی یکی از عملیات‌های بسیار پرکاربرد در صنعت می‌باشد و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … کاربرد دارد. خمکاری ورق های فلزی عملی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد می‌شود و این فشار خمش و زاویه در ورق ایجاد می‌کند.

خمکاری ورق های فلزی دارای روش های گوناگونی است که با توجه به مواردی چون جنس ورق، ضخامت آن، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، روش مورد نظر انتخاب می‌شود. همچنین با توجه به جنس ورق فلزی مشخص می‌شود که خمکاری ورق های فلزی به صورت گرم اجرا شود یا به صورت سرد و در دمای پایین انجام گردد. اگر ورق فلزی مقدار کربنی بیش از 1.2 درصد داشته باشند، قابلیت خمکاری این ورق ها کاهش یافته و برای خم کردن، باید ابتدا آن ها را گرم نمود. معمولا ورق های غیر آهنی را به جز ورق روی و ورق آلومینیوم در حالت سرد خمکاری می کنند. در اکثر موارد در طی عملیات خمکاری ضخامت ورق تغییری نمی کند. البته به دلیل کشش ایجاد شده هنگام خمکاری ممکن است در پاره ای از موارد ضخامت قسمتی از ورق فلزی تغییر نماید.

در خمکاری ورق فلزی، ممکن است در اثر بی دقتی، ورق چین خوردگی یا ترک خوردگی پیدا کند. بنابراین محاسبه دقیق مقدار فشار وارد شده توسط پانچ با در نظر گرفتن ضخامت ورق و شکل مورد نظر خمش، قبل از خمکاری، ضروری است و از بروز اشتباهات جلوگیری خواهد کرد.

 

Call Now Button