خواص و انواع روش های اجرای نمای شیشه ای

خواص و انواع روش های اجرای نمای شیشه ای

نمای شیشه ای یکی از محبوب‌ترین نماهای امروزه می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت ساختمان‌سازی گسترش یافته و به معماران و مهندسان این توانایی را داده است که بتوانند خلاقیت‌های طراحی نمای خود را در القای سبک خاص و زیبایی به واقعیت بدل کنند. استفاده از نمای شیشه‌ای با توجه به خصوصیت‌های منحصر به فردی که دارد مورد توجه قرار گرفته و در ساختمان‌های بزرگ، اداری و تجاری افزایش یافته است. شیشه‌های به کار رفته در آن به عنوان اصلی‌ترین متریال، بسیار ضخیم و امکان شکسته شدن آن‌ها نزدیک به صفر است. همچنین شیشه‌هایی با تکنولوژی‌های جدید تولید می‌گردد که چند لایه بوده و ایجاد خیرگی، اثر گلخانه‌ای و تبادل حرارتی را کنترل می‌کنند.

خواص اجرای نمای شیشه ای

نمای شیشه‌ای به معماران اجازه طراحی و اجرای خلاقانه با دست باز را می‌دهد که علاوه بر زیبایی و ظاهر مدرن دارای فواید زیادی است تا بتوانید با یک انتخاب آگاهانه و مطمئن دست به ساخت ساختمان خود بزنید.

۱) امنیت ساختمان

مهم‌ترین مسئله در به کارگیری هر نمایی امنیت است و برخی بر این گمان‌اند که شیشه سطح امنیت خوبی را ایجاد نمی‌کند ولی همانطور که اشاره کردیم شیشه‌های مورد استفاده در انواع نمای شیشه‌ای ضمن سبکی، بسیار محکم بوده و به گونه‌ای در سازه‌ها قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه وزنی به جز خودش و نیروهای حاصل از باد را تحمل نکند. به عنوان مثال شیشه لمینت که دارای دو جداره داخلی و خارجی از نوع سکوریت و طلق‌های PVB می‌باشد امنیت بالایی را برای شما فراهم می‌کند و حتی در صورت شکستگی که احتمال آن کم است، به تکه‌های ریزی بدل شده، ثابت مانده و ریزش نخواهد داشت. سکوریت کردن به این صورت است که شیشه تحت حرارت تا نقطه ذوب شدن پیش رفته و به دنبال آن سریعاً، دو طرف شیشه تحت جریان هوای سرد قرار گرفته و موجب استحکام آن می‌شود. همچنین شیشه‌هایی در حد ضد گلوله به نام ویگارد با بکارگیری طلق‌های بی کربنات و پلی اورتان و PVB سبب افزایش جنبه ایمنی ساختمان می‌گردند.

۲) جلوگیری از سر و صدا

شیشه‌های به کار رفته در نمای شیشه‌ای می‌تواند دو جدار یا چند جداره باشد که علاوه بر مقاومت بالا در برابر ضربه و شکستگی قادر به کنترل صدا و عدم ورود آن به داخل گردد. شیشه‌های نشکن از دو لایه شیشه‌ای گرم شده که یک لایه بوتیرال پلی وینیل بین آن‌ها قرار دارد، تشکیل شده‌اند و به کمک لاستیک‌های ویژه آب‌بندی و هوا بندی، روی قاب‌های آلومینومی فیکس می‌گردند و یکی سری اصول به طور دقیق اجرا می‌شود تا حداکثر از ورود صدا جلیوگری کند.

۳) بهره وری انرژی خورشیدی

نمای شیشه‌ای موجب بهره‌مندی از نور طبیعی شده و استفاده از لامپ و نور مصنوعی و دستگاه سرمایشی را کاهش می‌دهد. همچنین با پیشرفت فناوری، انواع شیشه با قابلیت کنترل ایجاد خیرگی، اثر گلخانه‌ای و تبادل حرارتی تولید و عرضه می‌شوند. شاید در مورد امواج الکترومغناطیسی ناشی از نور خوشید شنیده باشید که اشعه فرابنفش با طول موج کوتاه یکی از طیف‌های این امواج است و مضرات فراوانی برای شما دارد. به عنوان مثال شیشه از نوع Sunergy ضمن ارائه زیبایی و اجرای آن درطراح‌های مختلف و استفاده از آن به صورت لمینت، مانع عبور اشعه UV و حرارت و موجب صرفه‌جویی در همه فصول می‌شود.

۴) سبک و وزن کمتر

در نمای شیشه‌ای از مواد سبک وزن استفاده شده، در نتیجه هزینه‌های ساخت کاهش می‌یابد. به غیر از وزن مواد خودش، هیچ باری از سازه‌های بنا را تحمل نکرده و نوسانات ناشی از باد و نیروهای لرزه‌ای را دفع می‌کند.

۵) تنوع در رنگ

تنوع رنگ یکی از مسائل مهم در نمای شهری است که مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده از تنوع رنگ در نما می‌تواند بر جلوه شهر و حتی جایگاه و منزلت یک شرکت و حس افراد و بیننده مؤثر باشد. مثلاً از شیشه رفلکس در ساختمان‌سازی در انواع رنگ‌های آبی، سبز نقره‌ای، طلایی، سوپر سیلور، صورتی، برنر، دودی و … استفاده می‌شود که میزان انتقال و بازتاب نور هر رنگی در محدوده 19 تا 51 درصد متفاوت می‌باشند. برای ساختمان‌های ادرای می‌توان از شیشه‌های رفلکس آبی رنگ و برای مسکونی از نوع دودی بهره برد که کاملاً به طراحی و سلیقه کارفرما بستگی دارد.

معیارهای حرارتی نمای شیشه ای ساختمان

یکی از موضوعات مهم در انتخاب نمای شیشه‌ای معیار حرارتی می‌باشد و هرگز نباید از آن غافل شد تا اتلاف انرژی و هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی تا حد بسیار کاهش یابد که استفاده از شیوه‌های عایق کاری سخت برای قسمت‌های قوسی شکل می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مفید در این زمینه باشد. همچنین شیشه‌ها به ویژه در نمای کرتین وال روی لامل‌ها یا همان سازه‌های آلومینیومی در دو جهت افقی و عمودی نصب می‌شوند. بنابراین استفاده از پروفیل آلومینیومی به علت رسانای خوب گرما نسبت به سایر مصالح ساختمانی ضریب انتقال گرمای بیشتری دارد و باید طراحان و مهندسان فکری بابت کاهش ورود حرارت به داخل ساختمان کنند. همانطور که در متن‌های بالا گفتیم، شیشه‌هایی با تکنولوژی جدید مثل Sunergy تولید می‌شود که مانع انتقال حرارت از طریق تابش و رسانش می‌گردد. در حقیقت ترکیبی از یکی سری مواد از جنس کلرید پلی ونیل بین لایه‌ها برای ایجاد شکست حرارتی فراهم شده تا رسانایی شیشه تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

یکی دیگر از گزینه‌های مورد توجه مهندسان پر کننده است. پر کننده صفحاتی عموماً از جنس شیشه هستند که در نمای شیشه‌ای بین وادارها یا اعضای عمودی قاب قرار می‌گیرند.

 

انواع روش‌های اجرای نمای شیشه ای

مشهورترین و پرکاربردترین نمای شیشه‌ای قابل نصب و اجرا از نوع کرتین وال یا دیوار پرده‌ای می‌باشد. بر همین اساس انواع روش‌های اجرای نمای شیشه‌ای کرتین وال وجود دارد که چندین گزینه پیش روی شما قرار می‌دهد که با توجه به بودجه و هدفتان اقدام به نصب یکی از آن‌ها بکنید.

 

۱) اجرای نمای کرتین وال استیک یا لامل

  •  کرتین وال یونیتایز یا یکپارچه
  • کرتین وال اسپایدر یا عنکبوتی
  • اجرای نمای کرتین وال استیک یا لامل

این نوع، کرتین وال جدا شونده نیز خوانده می‌شوند که نصب و اجرای ساده‌ای دارند. به این صورت که اجزای گوناکون آن جدا جدا یا مرحله‌ای اجرا و بر اساس نوع قاب به دو گروه Cover Cap (درپوش‌دار) و Frameless (بدون قاب) دسته بندی می‌شوند.

۲) روش اجرای نمای شیشه ای لامل درپوش دار

در این روش نخست زیرسازها به شکل شبکه‌ای با اتصال پروفیل‌های آلومینیومی به شکل عمودی و افقی به یکدیگر ساخته شده و شیشه‌ها مستقیماً روی این قاب قرار می‌گیرند. در نهایت یک صفحه یا درپوش فشاری آن‌ها را از خارج به پروفیل محکم می‌کند.

۳) روش اجرای نمای شیشه ای لامل بدون قاب

در این روش هیچ کس قاب یا اتصالات را نخواهد دید و کلیه اتصالات در زیر شیشه قرار گرفته و نمای زیبا و خاصی را ارائه می‌کند. به این صورت که پس از آماده‌سازی زیرسازها، کاست‌هایی را آماده کرده و جهت عایق‌کاری میان کاست‌ها نوارهای پلاستیکی ویژه و چسپ‌های سیلیکونی به کار می‌برند. سپس شیشه‌ها داخل کاست‌های معین شده قرار گرفته و توسط پیچ و مهره به قطعات عمودی و افقی شبکه زیرسازها سفت متصل می‌شوند. این روش به علت استحکام و مقاومت بالا و سرعت اجرای زیاد محبوبت بالایی دارد.

۴) اجرای نمای شیشه ای یکپارچه شده

در این سیستم از قبل به کمک رایانه همه محاسبات و پیش‌بینی‌ها در مورد کل نما، نقاط حساس، هوابندی، آب‌بندی‌ها، اندازه‌ها با جزئیات دقیق در مدل‌های 3 بعدی انجام شده و این داده‌ها در اختیار کارخانه تولید کننده قرار می‌گیرد. سپس شرکت سازنده، پروفیل‌ها و قطعات را بر اساس الگوها و اطلاعات، طراحی و تحت یک فرآیند پیشرفته ساخته و در دسترس کارفرما قرار می‌دهد. برای اجرا، براکت‌ها یا اتصالات جهت برقراری اتصال در سقف و کف اجرا می‌گردند. ابتدا پنل‌ها به براکت متصل و اتصالات نر و ماده شکل گرفته و در پایان از آب‌بندی‌ها و هوابندی‌ها مطمئن می‌شوند.

این روش علی رغم خاصیت منحصر به فرد و ساخت یک نمای با کیفیت و مقاوم، هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد و به همین دلیل در ایران به طور محدود استفاده می‌شود.

۵) اجرای نمای شیشه ای اسپایدر ( عنکبوتی )

نمای اسپایدر به خاطر هزینه پایین و سادگی در ایران مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. در ضمن نگهداری و تمیز کردن آن کمتر است و به علت قرارگیری قطعات و یراق آلات به صورت شبکه‌ای یا شباهت فرم یراق اتصال دهنده به پا و بدن عنکبوت به این اسم خوانده می‌شود و بیشتر در ساختمان‌های اداری و تجاری کاربرد دارد. متریال به کار رفته در نمای شیشه‌ای اسپایدر شامل دست عنکبوتی برای نگه داشتن شیشه، اتصال دهنده برای وصل نمودن اسپایدر به سازه اصلی ساختمان، شیشه لمینیت و دوجداره و اسکلت اصلی هستند.

برای اجرای آن، ابتدا پروفیل‌ها با اندازه و ضخامت تعیین شده به وسیله اتصالاتی مخصوص به سقف و کف محکم شده و بست‌ها و دست‌های اسپایدر با روش جوش صورت به پروفیل‌ها وصل می‌گردند. در نهایت شیشه‌ها را در مکان‌های معین با فواصل یک سانتی نسبت به هم به اسپایدر قرار می‌دهند.

فضای خالی بین شیشه‌ها را با مواد کشسان مانند چسپ سیلیکونی در رنگ‌های مختلف پر می‌کنند. در نهایت نمایی با قدرت و مقاومت بالا در برابر لرزش‌ها از جمله زمین لرزه ساخته می‌شود.

عوامل تأثیر گذار بر قیمت اجرای کرتین وال

هزینه ساخت و اجرای نمای شیشه‌ای به نوع آن بستگی دارد اما به طور کلی هر چقدر میزان استفاده از آلومینیوم زیاد باشد و همینطور هر چه ابعاد شیشه بزرگتر، نصب آن سخت‌تر بوده و نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد. در نتیجه هزینه ساخت و اجرا نیز بالا خواهد رفت. می‌توان گفت نمای کرتین وال بدون قاب به علت مصرف پایین آلومینیوم هزینه کمتری دارد.

 

اجرای نمای کرتین وال

نمای شیشه‌ای بیشتر در برج‌های اداری، شیشه‌ای و حتی ویلا به چشم می‌خورد و یافتن یک نصاب با تجربه اهمیت زیادی دارد چون برای انجام آن باید تخصص و مهارت فنی بالایی داشت به همین دلیل به دنبال یک شرکت دارای تجهیزات پیشرفته و تکنسین‌های کارآزموده و باتجربه با سابقه طولانی در امر ساخت و اجرای نماهای مدرن ساختمانی باشید که شرکت سالکو در این زمینه تجربه کافی و طولانی دارد و به راحتی می‌توانید پروژه‌ها و خواسته خود را با در میان گذاشته تا به طور احسن و کیفیت بالا انجام شود.

نماهای شیشه ای

Comments are disabled.

Call Now Button