چرا پنجره دوجداره بخریم؟

آشنایی با فواید پنجره دوجداره

پنجره دوجداره در واقع قابی است که از چند لایه شیشه موازی تشکیل شده و بین آن‌ها معمولاً با گاز آرگون یا هوای خشک پر می‌شود. این فضای پر شده از ورود گرما و سرما جلوگیری کرده و مانند یک عایق عمل می‌کند. پنجره‌های دوجداره معمولاً با مواد خاصی درز بندی شده که سبب افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود.

 

انواع پنجره‌های دوجداره

پنجره‌های دوجداره در انواع و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند رایج‌ترین نوع پنجره‌های دوجداره عبارتند از:UPVC (یو پی وی سی)، آلومینیومی، بازشو، کشویی و ترمال بریک.

اهمیت پنجره‌های UPVC در صنعت

پنجره‌های UPVC (یو پی وی سی) اولین بار در اواخر دهه 50 تولید شد از آن پس طراحی و ساخت این پنجره‌ها روز به روز افزایش یافت تا جایی که امروزه حدود 75 درصد از سهام کل بازار اروپا را پنجره‌های UPVC تشکیل می‌دهند در ادامه دلایل موفقیت این ابزار هوشمند معرفی می‌شود.

 

فناوری UPVC چیست؟

یو پی وی سی از نفت خام و نمک طعام تشکیل شده و در صنایع مختلفی همچون ساخت در و پنجره، لوله کشی، دندانپزشکی و… کاربرد دارد.

خصوصیات پنجره‌های UPVC

 

  • پایایی نسبتاً بالا
    • پنجره‌های UPVC کاملاً خنثی بوده و با اکسیژن ترکیب نمی‌شوند به همین دلیل از نظر سلامت و بهداشت کاملاً مناسب بوده تا جایی که حتی در بدن انسان هم استفاده می‌شوند.
  • ضد آب
    • متاسفانه پنجره‌های آهنی و چوبی بعد مدتی با اکسیژن هوا واکنش داده و دچار پوسیدگی می‌شوند در حالی که پنجره‌های UPVC در مقابل آب و رطوبت کاملاً مقاوم بوده و مشکلاتی مانند زنگ زدگی در آن‌ها وجود ندارد.
  • عایق حرارت و صدا
    • یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پنجره‌های یو پی وی سی حفظ انرژی است که کاربران را نسبت به خرید و استفاده از آنها ترغیب می‌کند. این پنجره‌ها گرما و سرمای محیط داخلی را تا حد زیادی حفظ کرده و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات انجام شده پنجره‌های UPVC صدای محیط را تا یک هشتم کاهش داده و بهترین گزینه برای ترکیب با شیشه دوجداره است.
  • سازگاری با محیط
    • پنجره‌های یو پی وی سی کاملاً بدون سرب بوده و قابل بازیافت هستند.

 

کاربرد پنجره دوجداره آلومینیمی در صنعت

امروزه در طراحی و ساخت بسیاری از ابزار صنعتی از فلزاتی مانند آلومینیوم استفاده شده که کاربرد و ویژگی‌های فراوانی دارد. پنجره‌های دوجداره آلومینیومی آخرین دستاورد بشر و بسیار نرم و سبک هستند این پنجره‌ها بسیار سبک بوده و برخلاف پنجره‌های آهنی در مقابل رطوبت و اکسیژن هوا به راحتی زنگ نمی‌زنند.

 

انواع پنجره‌های دوجداره آلومینیومی

 

۱. پنجره‌های ساده

پنجره‌های ساده در ایران معمولاً از پروفیل‌های ST و کرونت ساخته شده و کاربرد زیادی در صنعت دارند. در حال حاضر بیشتر پنجره‌های ساده از پروفیل‌های ST ساخته شده و استفاده از پنجره‌ای کرونیت در سالهای اخیر کاملاً منسوخ اعلام شده است.

 

  • مزایای استفاده از پنجره‌های ST
    • استفاده از یراق آلات مناسب
    • طول عمر بیشتر
  • معایب پنجره‌های ST
    • عایق مناسب گرما و حرارت نبوده و برای استفاده در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ مناسب نیستند.
  • معایب استفاده از پنجره‌های کرونیت
    • عایق نیستند
    • یراق آلات ضعیفی دارند
    • قفل بست آن‌ها درست جاگذاری نشده است
    • ورود گرد و غبار به داخل ساختمان

 

۲. پنجره‌های ترمال بریک

متاسفانه پنجره‌های آلومینیومی نسبت به گرما و سرما عایق نبوده به همین دلیل کارشناسان و طراحان درب و پنجره‌های دوجداره اقدام به استفاده از پروفیل‌های ترمال بریک در ساخت درب و پنجره‌های دوجداره کردند. پنجره‌های ترمال بریک از جنس پلی آمید بوده که تحمل 220 درجه حرارت را داشته از طرفی در این پنجره‌ها لایهٔ بیرونی و لنگه از هم جدا می‌شوند.

 

مزایای استفاده از پنجره‌های ترمال بریک

  • عایق گرما و سرما هستند
  • از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری کرده و توانایی سازگاری با هر آب و هوایی را دارند
  • تنوع رنگ در این پنجره‌ها زیاد است

 

۳. پنجره‌های دوجداره کشویی

پنجره‌های دوجداره از نظر یراق آلات به دو دسته کلی کشویی و بازشو تقسیم می‌شوند پنجره‌های کشویی طرفداران بسیاری داشته و قابلیت نصب در محیط‌های مختلف را دارند این پنجره‌ها دقیقاً شبیه پنجره‌های دولنگه عمل کرده با این تفاوت که به صورت افقی حرکت می‌کنند. این پنجره‌ها در ساختمان سازی کاربرد زیادی داشته و به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند.

پنجره‌های دوجداره کشویی در دو مدل تک ریلی و دوریلی تولید شده و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها مربوط به نوع عایق بندی آن‌هاست. قیمت پنجره‌های تک ریل کشویی بیشتر از دوریل بوده و اغلب عریض‌تر هستند.

 

کاربرد پنجره‌های دوجداره کشویی

پنجره‌های کشویی برای آب و هوای معتدل بسیار مناسب بوده و به راحتی باز و بسته می‌شوند اما برای استفاده در محیط‌های پر سر و صدا و دارای گرد و خاک زیاد اصلاً مناسب نیستند. پنجره‌های کشویی برای نصب در محیط‌هایی مانند اتاق خواب، ورودی به حیاط، استخر و پارکینگ مناسب هستند.

 

نحوه عایق بندی پنجره‌های کشویی

برای عایق بندی پنجره‌های دوجداره کشویی معمولاً از نوارهای هوابندی و درزگیرهای مویی استفاده می‌شود به این شکل که این نوارها بین فاصله لنگه و فریم قرار گرفته و از ورود گرما و سرما به درون محیط جلوگیری می‌کند.

 

مزایای استفاده از پنجره‌های دوجداره

 

  1. کاهش سطح انرژی
    • پنجره‌های دوجداره با ساختار متفاوت خود میزان مصرف انرژی را تا 20 درصد کاهش داده، افزون بر آن میزان گرما و سرمای ورودی در فصول مختلف سال را تنظیم و کنترل می‌کنند.
  2. کاهش سر و صدای محیط
    • یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پنجره‌های دوجداره کاهش چشمگیر صدای محیط است تکنولوژی به کار رفته در این پنجره‌ها به گونه‌ای است که انتقال صدا را تا 30 دسی بل کاهش داده و برای ساکنین مناطق شلوغ گزینهٔ مناسبی به شمار می‌رود. پنجره‌های دوجداره نسبتاً مقاوم بوده و به راحتی شکسته نمی‌شوند از طرفی در ساختار این پنجره‌ها چندین قفل به کار رفته که احتمال سرقت آن‌ها را کاهش می‌دهد.
  3. مقاومت نسبتاً بالا
    • شیشه‌های دوجداره قابلیت نصب روی انواع پروفیل مانند چوب، آلوود و UPVC را داشته و مانع ورود اشعه فرابنفش به فضای داخلی می‌شود. پنجره‌های دوجداره در برابر شرایط آب و هوایی نسبتاً مقاوم بوده و ظاهرشان را حفظ می‌کنند.
  4. طول عمر بالا
    • عمر مفید یک پنجره دوجداره تقریباً چند برابر پنجره‌های معمولی بوده و قابلیت بازیافت در طبیعت دارند.
  5. تنوع در طرح و رنگ
    • پنجره‌های دوجداره در طرح و رنگ‌های مختلف طراحی شده و کاربران بسته به نیاز خود می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

 

روش‌های نگهداری از درب و پنجره دوجداره

طراحی درب و پنجره‌های دوجداره بسیار ظریف و در کمال دقت صورت گرفته لذا این محصولات از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار بوده و اغلب طول عمر بالایی دارند برای افزایش کارایی و عملکرد درب و پنجره‌های دوجداره لازم است نکات زیر رعایت شوند.

 

روغن کاری مداوم

قطعات درب و پنجره‌های دوجداره معمولاً مکانیکی و نیاز به روغن کاری مداوم دارد لذا بهتر است حداقل هر دو ماه یکبار لولاها مورد بازبینی و روغن کاری قرار بگیرد همچنین هرگز درب و پنجرهٔ دوجداره را نزدیک آتش قرار ندهید.

 

نظافت مکرر لاستیک‌های درب و پنجره

برای افزایش طول عمر و دوام لاستیک‌های دور درب و پنجره‌های دوجداره بهتر است هر چند ماه یکبار آن‌ها را با آب و صابون کاملاً تمیز کنید به این ترتیب انعطاف پذیری لاستیک‌ها بالا رفته و نرم‌تر خواهند شد. شرایط جوی و تغییر آب و هوا در فصول مختلف باعث به هم خوردن تنظیمات درب و پنجره‌های دو جداره شده به همین منظور لازم است بعد مدتی تنظیمات اولیه روی این محصولات اعمال شود.

 

استفاده از سشوار برای جداسازی لیبل درب و پنجره

اگر درب و پنجره در ساختمان‌های نیمه کاره نصب می‌گردد تا اتمام کار لیبل آن‌ها را جدا نکرده هچنین برای جداسازی راحت برچسب‌های محصول می‌توان از باد گرم سشوار استفاده کرد. طبیعتاً پیچ و مهرهٔ دستگیره‌های پنجره دوجداره بعد مدتی شل می‌شوند در این صورت می‌توان با جابجا نمودن دستگیره پیچ مورد نظر را پیدا کرده و آن را محکم نمود.

نکته آخر اینکه هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند نقاشی یا سیمان کاری حتماً روی درب و پنجره را خوب پوشانده تا به پنجره‌ها آسیبی نرسد.

 

آشنایی با بهترین پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره در ابعاد و طرح‌های مختلفی در بازار موجود بوده که کاربران بسته به نیاز خود قادر به انتخاب و خرید آن‌ها هستند بسیاری از افراد برای انتخاب بهترین پنجره دوجداره دچار مشکل شده به همین منظور قبل انتخاب و خرید این محصول کاربردی بهتر است نکات زیر را در نظر گرفته شود.

 

ویژگی‌های بهترین پنجره دوجداره

 

ابعاد و ضخامت مناسب

ضخامت این پنجره‌ها حدود 3 تا 10 سانتی متر و فاصله صفحات آن 12 میلیمتر است.

سازگاری با محیط

قبل هر چیز پنجرهٔ دوجداره باید با محیط سازگار باشد برای مثال پنجره‌های گرد انعطاف پذیری کافی نداشته و به راحتی شکل نمی‌گیرند. عوامل زیادی در انتخاب بهترین پنجره‌های دوجداره تأثیر داشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از : شرایط محیطی، مدل و فرم پنجره، کاربرد و… به عنوان مثال پنجرهٔ اتاق خواب یا مطالعه با پنجرهٔ سالن پذیرایی فرق داشته و ابزار متفاوتی در طراحی و ساخت آن‌ها به کار می‌رود.

تمام شرکت‌های سازنده درب و پنجره دوجداره در ایران عملکرد خوبی داشته و نمی‌توان بهترین برند را از میان آن‌ها انتخاب نمود اما همانطور که میدانید نوع ابزار و یراق آلات به کار رفته در این محصولات یکی از عوامل تأثیر گذار در کیفیت آن‌هاست در ادامه قیمت انواع پنجره دوجداره معرفی خواهد شد.

 

قیمت پنجره‌های دوجداره کشویی

برای قیمت گذاری پنجره‌های دوجداره کشویی فاکتورهای مختلفی همچون نوع مواد به کار رفته، ابعاد پنجره (طول، عرض و ارتفاع) و یراق آلات تأثیر گذار هستند در کل پروفیل‌های کشویی به خاطر وزن بالا معمولاً قیمت زیادی دارند.

مقایسه پنجره‌های upvc و آلومینیومی

پنجره‌های آلومینیومی و upvc دو نمونه از پرکاربردترین پنجره‌های دوجداره محسوب شده که از نظر مواد تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند در ادامه به مقایسه این دو پنجره و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها می‌پردازیم

 

تفاوت پنجره‌های UPVC و آلومینیومی

  • مقاومت پنجره‌های upvc نسبت به آلومینیومی بیشتر و عموماً در معرض مستقیم گرما به راحتی آتش نمی‌گیرند.
  • پنجره‌های آلومینیومی عایق‌های مناسبی برای گرما و سرما نیستند در حالی که یکی از ویژگی‌های اصلی پنجره‌های یو پی وی سی عایق بودن آنهاست.
  • پنجره‌های آلومینیومی حاوی مواد سرطان زا و مخرب بوده و برای محیط زیست بسیار خطرناکند در حالیکه پنجره‌های upvc هیچ مادهٔ خطرناکی تولید نکرده و به نوعی حافظ محیط زیست هستند.
  • پنجره‌های یو پی وی سی اغلب دچار خوردگی و پوسیدگی نمی‌شوند در حالیکه پنجره‌های آلومینیومی بعد از مدتی با اکسیژن هوا واکنش داده و پوسیده می‌شوند.
  • پنجره‌های یو پی وی سی در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند همچنین از تنوع رنگ بالایی برخوردار هستند.

 

درب و پنجرهنماهای مدرن

Comments are disabled.

Call Now Button