هر آنچه باید درباره کرتین وال بدانید

تاریخچه  نمای کرتین وال

معماران مدرنیسم اولین بار در قرن نوزده فلسفه نما را معرفی کردند که اولین  نمای کرتین وال توسط مهندس معماری آلمانی بنام    Walter Gropius ”  ۱۸۸۳-۱۹۶۹” طراحی و اجرا گردید. والتر گروپیوس برای اولین بار نمایی طراحی کرده بود  “Curtain Wall”  نامید. پس از آن وی جهت تدریس در دانشگاه به ایالات متحده دعوت شد و توانست در این شاخه بین المللی شناخته شود .

در طول پنجاه سال گذشته که از اولین طراحی و اجرای این سیستم میگذرد هر روز بر پیشرفت سازه ای و معماری اینگونه نماها افزوده شده و در حال تکمیل و نو آوری می باشد.

نمای کرتین وال :

با پیشرفت تکنولوژی به منظور بالا بردن کیفیت ساخت، سرعت اجرای بالاتر و به علاوه ارائه طرحهای زیبا و متنوع ، استفاده از شیشه بعنوان یک متریال لاینفک هر ساختمان محسوب میشود ، با این وجود نمای کرتین وال بسیار مورد توجه واقع شده است ، Curtain wall در اصلاح لغوی به معنای دیوار پرده ای است که نوعی سیستم پوشش دهنده غیرسازه ای نمای خارجی ساختمان می باشد که علاوه بر وظیفه جداکننده ای از بار مرده وارد برساختمان نیز می کاهد.

نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای شیشه ای با ترکیب پروفیل های آلومینیومی بعنوان ساختار، آب بندی و هوابندی و اتصالات نصب ، و یک متریال پوشش دهنده مانند شیشه، ورق و یا اسپندریل ساخته می شود واصطلاحا به نوعی نمای شیشه ای وسبک با ساختار تمام آلومینیومی اطلاق میگردد .

نمای کرتین وال در انواع گوناگونی تولید می شود که می توان به دو گروه اصلی ، یعنی سیستم یونیتایز و سیستم لامل اشاره کرد. قابل ذکر است که در اکثر نقاط دنیا سیستم لامل را به نام سیستم استیک (Stick  ) می شناسند.

لامل یا سیستم استیک چیست؟

ساختار آلومینیومی نمای کرتین وال، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ، “ لامل” نامیده می شوند.

در نمای کرتین وال، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می شوند. لامل های افقی “ترنسم” و لامل های عمودی “مولیون” نام دارند. لازم به ذکر است که در اجرای سیستم های نمای کرتین وال ، به طور معمول ترنسم (لامل افقی) در سایز طولی کوچکتری نسبت به مولیون (لامل عمودی) ارائه می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند.

وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود، اما در افق دید بعضی از طراحان و آرشیتکت ها و به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر می گیرند که این بسته به ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد.

در طراحی لامل ، شیارهایی تعبیه شده است  به نام ترمال بریک (Thermal Break  ) که بتوان لاستیک های EPDM ، جهت شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار ، در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیک های پلی آمید نیز استفاده می شود. استفاده از Thermal Break در هر سیستم کرتین وال ، مختص به خود آن سیستم طراحی خواهد شد. به طور مثال در سیستم فیس کپ یا درپوش دار پلی آمید روی لامل قرار می گیرد اما در سیستم کرتین وال فریم لس ، پلی آمید درون خود لامل قرار می گیرد .

 

سیستم کرتین وال فریم لس ( Frame Less )

فریم لس

نمای کرتین وال فریم لس بدلیل عدم دیده شدن فریم ها در نما ، مورد استقبال سازندگان ساختمان قرار گرفته است . در نماهای فریم لس شیشه ای، قابهای آلومینیومی نگهدارنده شیشه (شیشه ها می توانند تکجداره و یا دوجداره باشند) بر روی یک فریم فولادی که از پروفیل هایی با سایزهای متفاوت ساخته شده نصب و فیکس می گردند. چون فواصل شیشه ها با یکدیگر خیلی نزدیک هستند ، فریم فولادی حائل قاب های آلومینیومی از نمای روبرو دیده نخواهد شد.

مزيت های سيستم کرتین وال فریم لس ( Frame Less )

  •        غیر قابل تشخیص بودن فریم های بازشو از خارج از ساختمان
  •         امکان نصب از داخل ساختمان بدون نیاز به داربست
  •        امکان استفاده از رنگهای متفاوت در نما
  •         آسانی تعویض شیشه
  •         دارای لاستیک EPDM جهت آب بندی ، هوا بندی واستفاده از چسب های سیلیکون
  •         ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج
  •        امکان بهره گیری از باز شو مخفی در نما
  •         عدم انتقال تنش های سازه اصلی بنا بر شیشه
  •        عملکرد مستقل هر یک از فریم ها در برابر زلزله

سیسستم کرتین وال فیس کپ :

فیس کپ

در سیستم نمای کرتین وال فیس کپ ( لامل درپوش دار ) ، شیشه مستقیما بر روی ساختار لامل قرار می گیرد و درپوش های نگهدارنده از بیرون شیشه را روی لامل فیکس می کند . لاستیک های EPDM استفاده شده در این سیستم شیشه ها را در محل های اتصال کاملا هوابندی و آب بندی می نماید.

امکان نصب درپوش های متنوعی با عرض ۵ سانتی متر و با طول و فرم های متنوع بر روی دماغه های لامل وجود دارد.

 

مزایای سیستم کرتین وال فیس کپ :

  •        سرعت بالای اجرا به نسبت دو برابر زودتر از سایر فریم ها
  •        هزینه کمتر
  •        امکان دید متفاوت با تغییر رنگ و نوع در پوش ها در خطوط عمودی و افقی بین شیشه ها
  •        امکان نصب بازشوی دو طرفه در این فریم ها
  •        امکان استفاده از درپوش بین شیشه ها در امتداد افق و عمودی

 

یونی تایز چیست؟

یونیتایز

در سیستم یونیتایز تمامی کارهای سازه کرتین وال در داخل کارخانه ، صورت می گیرد ،  همانند برش, سوراخ کاری, لقمه بندی, لاستیک کشی و حتی نصب شیشه بر روی مدول های کرتین وال که با توجه به نوع سیستم یا توسط چسب نصب می شود و یا توسط مقاطع درپوش که پس از آن توسط براکت هایی که از قبل بر روی اسلب ها تعریف شده است به صورت نر و مادگی که بین آن ها درزگیرهای قطور (EPDM) است ، قرار خواهد گرفت .

نماهای شیشه ای

Comments are disabled.

Call Now Button