نسل کرتین‌ وال از ابتدا تا کنون

کرتین‌ وال دیوار خارجی است که هیچ باری را به جز خودش تحمل نمی‌کند و بر روی دیواره سازه و دال بتنی طبقه آویزان می‌شود. با این حال در کاربرد عام کلمه‌ی کرتین وال معمولا به سیستم فریم آلومینیومی که شیشه، پنل‌ها و لوورها و بعضا گرانیت و سنگ مرمر را حمل می‌کند گفته میشود.

تفاوت مطلق‌ای بین انواع سیستم‌های کرتین وال نیست و اغلب متمایز کردن یکی از دیگری بسیار دشوار است. طول عرض سطح چشم انداز از 5.08 تا 10.16 سانتیمتر متغییر است، طول عمق سیستم از 11.43 تا 25.4 یا حتی بیش‌تر تغییر می‌کند.

سازه‌های سیلیکونی دو لبه می‌تواند در محل اجرا در فضا قرار گیرد. اگرچه سازه‌های سیلیکونی 4 لبه حتما باید تحت کنترل کارخانه ساخته شوند.

کرتین وال‌ ویترین

ویترین‌ها سیستم‌های شیشه‌ای هستند که هیچ باری را تحمل نمی‌کنند و در طبقه هم کف نصب می‌شوند که معمولا شامل درب ورودی ساختمان تجاری با نمای آلومینیوم می‍شود. آنها باید بین دال‌بتنی یا بین دال کف و یا دال بالای سازه ساختمان نصب گردند. معمولا ویترین‌های شیشه‌ای در محل سرهم بندی شده و تکیه شیشه خارجی فقط در یک سمت خواهد بود. فراهم سازی لنگرگاه توسط وضعیت محیطی اتفاق می‌افتد. ملزومات کارایی، برای ویترین‌ها معمولا دقت کم‌تری دارند و مواد ممکن است نیازمند شرایط نگهداری دقیق‌تری باشند.

  • کارایی معمول: باد کم تر از 0.06 cubic feet per minute   بر1.57 اسکور فیت در 1.57 Pounds per Square Foot  و تست فشار اب 6 تا 8.

کرتین وال‌های چسبی

لازم است سیستم کرتین وال‌های چسبی به صورت قطعه‌ای به محل نصب ارسال شوند تا آنجا سرهم بندی شوند. همه شیشه‌های کرتین وال‌های چسبی باید در محل نصب شوند. سرهم بندی فریم‌ها نیازمند به کارگیری بلوک برشی است تا المان‌های فریم را به صورت عمودی یا افقی به یکدیگر متصل سازد.

  • کارایی معمولی : تست هوا کم تر از 0.06 cubic feet per minute در 6.24

 

کرتین‌وال ویترینی

کرتین وال‌های I-beam

کرتین وال‌های I-beam  به شکل h  و I  ساخته میشوند، باید بخش‌های عمودی پشتی در دهانه‌ها در محل قرار داده شوند و با بخش های افقی و بعد به بخش عمودی کلیپس ‌شوند.

بعد از نصب شیشه ها، تریم داخلی پروفیل آلومینیوم قطع می شود و در محل های در نظر گرفته شده چسبانده میشوند. زیرا بخش‌های عمودی پشتی در دهانه‌ها در محل قرار داده می‌شوند و با بخش‌ها افقی و بعد به بخش عمودی کلیپیس می‌شوند. بعد از نصب شیشه ها، تیریم پروفیل الومینیوم قطع میشود و در محل‌های مد نظر چسبانده میشود. زیرا بخش های سه گوشی داخل فریم پوشیده و هیچ فریم داخلی در آن نصب نمی‌شود که این باعث صرفه جویی در مواد و اتمام نهایی کار رنگ و آبکاری میشود.

  • کارایی معمولی: فشار هوا کم‌تر از 0.10 متر بر ساعت در Square Feet  در 0.57 Pounds per Square  و تست فشار آب 8 تا 10 Pounds per Square

به بسیاری از کرتین وال‌های چسبی “دیوارهای فشار” گفته میشود زیرا صفحات آلومینیوم بیرون آمده‌ی خارجی توسط پیچ متصل می‌شوند تا شیشه بین واشر داخلی و خارجی قرار گیرد و یک در پوشش برای پوشش بست‌های قاب ها به آن اضافه میشود.

بسیاری از اتصال ها باید برای سیستم‌ها طوری طراحی شوند که از نفوذ باران جلوگیری کند و از طریق سیستم‌های پشتی به بیرون بریزند. جداسازی هر بخش برای ایزوله کردن بخش‌های شیشه‌ای توصیه میشود.

  • کارایی معمولی: هوام کم تر از 0.06  sfmدر هر Square Feet در 6.24 Pounds per Square
  • تست فشار اب 10 تا 15 است

کرتین وال های یونی تایز

به منظور ساخت هرچه بیش بست های حیاتی در محیط کنترل شده کارخانه و کاهش وابستگی به کار در محل نصب، سیستم‌های کرتین وال یونی تایز تولید شده است. کرتین وال یونی تایز در کارخانه سرهم بندی و بر روی شیشه سوار می‌شود و بعد به محل نصب در قالب واحدهایی ارسال میشوند که معمولا ارتفاع آنها یک طبقه است.

بیشتر سیستم های کرتین وال‌یونی تایز به صورت متوالی بر روی هر طبقه نصب میشود و این کار از پایین ساختمان شروع و به بالا ادامه می یابد.

  • کارایی معمولی: هوا کم تر از 0.06 cfm در Square Feet در 6.24 Pounds per Square و تست فشار اب 12 تا 15 است.

دیوارهای یونی تایز

بستر اتصال از میان صفحه ها قابل رویت است. فقط به یک انکر در هر شیار نیاز است تا به سطح دال هر طبقه متصل شود. گاهی به بست آب ریز افقی به دلیل پیکره بندی خاص اش بست سرمرغی می‌گویند.

بخش های فریم کرتین وال یونی تایز به هم پیوسته شده ( در هم قفل شده) نوار کشی شده اند تا هم افقی و هم عمودی به یکدیگر وصل شوند. این با انبساط دمایی و انقباض، حرکت های متغییر طبقه میانی، بهم فشرده شدن ستونها و لرزه ها وفق داده شده است.

 

کرتین وال یونی تایز

کرتین وال چسبی

استاندارد انتخاب
بزرگ کوچک سایز پروژه
یکپارچه

پیچیده

(تغییرات زیاد سطوح)

پیکربندی دیوار
خط سیر افقی متحد تصادفی الگوهای اتصال
کارخانه در محل اتصال شیشه
فریم های بهم پیوسته که با حرکت وفق می‌یابند خیلی محدود حرکت میان طبقه ای
از پیش مهندسی میشود. تحت تاثیر فاکتور های محلی، هر دو محل و لوازم نصب کنترل کیفیت
از پیش مهندسی میشود میتوانند اماده شوند تا در محل نصب شود تغییرات اتصال
نیاز به حداقل اتصال در محل مرتبط با متغییرهای محلی نصب یا اتصال
بسیار پایین

بسیار بالا

بسیاری از بخش ها باید در محل سرهم بشود

هزینه نصب در محل
اغلب نصب سریع 75 Square Feet  یا بیش تر در هر واحد کم- کند مدت زمان حضور نصاب در محل

ار داخل تنظیم می شود

ار خارج اختیاری است

درسترسی خارجی لازم است دسترسی و امنیت

 

  • سیستم کرتین وال باید از دال بالای یک طبقه تا بخش زیرین دال بالا کشیده میشود.
  • پنجره‌های دیواری واحدهای یکپارچه بزرگی است که از کنار متصل میشوند. شامل یک سر و دریافت کننده‌های پایه که آنها را اغازگر میخوانند این پنجره‌های دیواری در تقابل با نشتی و حرکت وفق پیدا میکنند اما نیازی به بهتونه گیری درزها در محل اتصال مشترک نیست.
  • صفحات پوشش دهنده میتواند ار انفصال آلومینیوم، صفحه ها، پنل ها و یا شیشه تولید و سرهم بندی شوند.
  • به اسانی میتوان در ویندو مال‌ها (پنجره‌های دیواری) پنجره نصب کرد و بر خلاف کرتین وال میتواند به اسانی و به صورت غیر متوالی نصب شوند.
  • سیستم های ترکیبی، تلفیقی از ویژگی های این نوع کرتین وال است برای مثال: برخی دیوارهای چهارگوش سیلیکونی که از فریم گریدی چسبی با فریم های حامل شیشه استفاده میکنند.

 

حرکت‌های ساختمان

حرکت بار در نتیجه حرکت مواد و لوازم ساخت وساز، مواد و المان‌های دیگر وزن قابل تحمل در داخل، روی و توسط المان‌های سازه است. برای مثال حرکت یک بار به سمت پایین بر روی سطح پایین میتواند منجر به جدایی انکرهای کرتین وال با طراحی نامناسب بر روی ادامه طبقه بالای سازه شود در حالی که باعث خورد شدن طبقه پایین شود.

محاسبه بار باد در طراحی سیستم مقاوم باد، کشویی، واژگون کننده، حرکت‌های بالا برنده، بارهای باد معمولا با استفاده از American society of civil engineer   محاسبه میشود.

اندازه گیری باد بار وظیفه تیم طراحی ساختمان است و نه وظیفه تولید کننده پنجره. این استاندارد باید در لیست صفحه طراحی سازه باش و  طوری طراحی شده باشد که بار باد را تحمل کند و حمایت کافی از لبه ی موجی شیشه فراهم سازد.

  •  توسط کرتین وال “به راحتی تقویت شده”  که در درزها انکر شده است.
  •  “دوقلو” وجهه دو قلو با شیارهایی که دو طبقه را پوشش میدهند و در طبقه‌ی وسط و سازه های دیگر انکر شده است.

حرکت بار در نتیجه ی همه ی مواد، تجهیزات، سازه ها، ساکنین و سایز المان‌های تقویت کننده وزن داخل، روی و به وسیله المان های سازه است که احتمال حرکت دارد..

آنها به ترتیب افزایش کارایی سازه لیست شده اند. اما قبل از انتخاب نوع شیشه استراتژی مناسب، حرکت‌ها و توانایی سازه برای تحمل وزن باره های باید در نظر گرفته شود.

  • مکان ایده ال اتصال معمولا 20 تا 22% از فضایی است که در نقطه صفر قرار دارد. جایی که فشار خم از فشار به تنش در لبه‌های درزه های معکوس میشود. این میتواند در جایگذاری پایه ها، اتمام داخلی، فضای تیر بیرونی مهم تلقی شود.
  • طراحان باید از حداکثر انحراف و شکست هم برای فریم عمودی و هم برای فریم افقی اگاه باشند. و واحد معمول از سقف وصل شده است. در نتیجه دیوار پوش و نمای نهایی فضای داخلی دیگر می تواند با اصولی که اجازه ی حرکت عمودی با طبقه بالا و ازادی حرکت افقی در شکاف واحد بالایی را می دهد.
  • برای فضای خالی دیوارهای بلند مطمئن شوید که انحراف اضافی شیشه، بخش های افقی و درزهای عمودی چک شود. دلیل تقریبا ترکیب نامحدود از بار و تحمل و حرکت و لایه ها انکرج باید برای هر پروژه به تنهایی محاسبه شود. با این حال، سیستم های انکر وال باید وزن مرده کرتین وال را تحمل کند. انواعی از انکرهای پایه و اصول طراحی که برای رنج وسیعی از شرایط وجود دارد.

این بار از بخش های فریم های افقی به درزهای عمودی انتقال یابد و به نقاط انکر وارد شود، جایی که به بدنه سازه انتقال می یابد. اول از همه بار باد به سطح دیوار در تقابل با سطح دیوار نرمال وارد میشود.

روش استاندارد یک انکری

در روش استاندار یک انکرج، دو زاویه(زاویه دوبل) انکرهای درز دو لبه میان بخش عمودی و از کنار به کنار درزها را در ساختمان قرار میگیرد، حتی زمانی که پیچ انکر محکم شده است. دو لبه‌ها به سطح ورقه از طریق نصب صفحه های جوش، جاسازی و گسترش پیچ‌های کانال دار که در صفحه طبقه مته میشوند.

  • اگر از جاسازی استفاده شود تولید کننده ی کرتین وال باید نقشه‌ی جایگذاری را ارائه کند. تا از خطاهای جبران ناپذیر و اتلاف زمان زیاد جلوگیری شود.
  • یکی از اقتصادی ترین راه ها برای انکر کردن کرتین وال از طریق استفاده از خصوصیات تولید کننده و طراحی اختصاصی، انکرهای قابل تنظیم سه جهته است.
  • این انکرها قابلیت تنظیم داخل و خارج، بالا و پایین، کنار تا کنار در طی نصب را می‌دهد. و برای تنظیمات افقی مناسب از پیچ شش گوش استفاده می کند.

ملاحظات طراحی انکر: اگر در نظر دارید که مته را در صفحات زمین و سایر سازه های کانکریت فرو کنید. لازم است از محل کابل‌های ضد زلزله اطلاع داشته باشید. این نیازمند هماهنگی بین معماری و نظم ( استراتژی) سازه است. یک ساختمان در طول روز حرکت میکند و چرخش دارند. باید در طراحی دیوار و انکرش دقت کرد تا با تمام رنج های حرکتی تطبیق پیدا کند در طراحی،نمی‌توان انتظار تراز کامل وجود باشد. برای مثال: 1/2 اینچ اشکار میکند که تغییرات 1/2+ و – میتواند ناعادلانه باشد. اما 1-1/2 می تواند ناعادلانه باشد. اما 1-1/2 اینچ اشکار میشود. که همان تغییرات – و + 1/2 است.

بهره وری انرژی

دو پارامتر در کارایی و کنترل حرارتی برای همه‌ی  کراتین وال ها وجود دارد.

  • انتقال حرارتی معیار اندازه‌گیری جریان گرما در هر واحد زمان
  • تفاوت دمایی و مکانی.

فاکتور یو ( یا ارزش یو) در واحدهای Pounds per Square  هر چه کم تر باشد سیستم کرتین وال عایق بهتری است. از سوی دیگر فاکتو R  میزان مقاومت بخش دوجداره در مقابل جریان گرما را نشان میدهد و از طریق تقسیم کردن مقدار U  بر یک بدست می‌آید. لازم به ذکر است که نباید ارزش یو مرکز شیشه را با فاکتور یو کل سیستم اشتباه نگیرید که شامل لبه ی شیشه و اثر های فریم میشود. (تاثیر فریم میشود) . برای اکثر ساختمان های تجاری که در ان مد خنک کننده مهم است. فاکتور یو کم اثر گذارترین پارامتر کارایی دما است.

نماهای شیشه اینماهای مدرن

Comments are disabled.

Call Now Button