شیشه های کنترل کننده انرژی چیست؟

شیشه کنترل‌کننده انرژی Low-E

امروزه شیشه یکی از متنوع‌ترین و معروف‌ترین مصالح ساختمانی است. انتخاب نوع شیشه متناسب با کاربری ساختمان به‌گونه‌ای که بهترین عملکرد را داشته باشد ، بسیار حائز اهمیت است. کارشناسان تخمین زده‌اند که 70 درصد از تلفات انرژی در ساختمان‌ها از طریق پنجره‌ها و درها اتفاق می‌افتد.

مهندسان نما برای حل این مشکل رو به شیشه‌های دو‌جداره یا چند جداره آوردند که با بالا رفتن تعداد جداره‌های آن، میزان عایق بودن آن نیز بیشتر می‌شود، ولی این موضوع نیز به دلیل سنگینی بیش‌ازحد شیشه‌های چند جداره مورد استقبال مهندسان سازه قرار نگرفت. یکی از راه‌های بهبود عملکرد  حرارتی و خورشیدی استفاده از پوشش‌های Low-E )Low-Emissivity) است. برای دست‌یابی به درک مناسب از این پوشش‌ها، دانستن و فهمیدن طیف انرژی خورشید مهم است.

شیشه ای LOW-E

طیف های انرژی خورشید:

نور ماوراءبنفش (UV) ، نور مرئی و نور مادون‌قرمز (IR) قسمت‌های مختلف طیف خورشید را تصرف کرده و تفاوت آن‌ها در طول موجشان است. نور ماوراءبنفش که باعث کم رنگ شدن پارچه‌ها، پوشش‌های دیوار و … می‌شود، طول موجی بین 310 تا 380 نانومتر دارد. نور مرئی (نور قابل ملاحظه) بخشی از طیف با طول موج‌های 380 تا 780 نانومتر را تصرف کرده است. نور مادون‌قرمز که به صورت گرما به ساختمان می‌تابد، دارای طول موج بیش از 780 نانومتر است.

پوشش‌های Low-E:

پوشش‌های Low-E جهت به حداقل رساندن میزان نور ماوراءبنفش و مادون‌قرمز که می‌توانند از شیشه عبور نمایند، بدون کاهش نور قابل ملاحظه (نور ورودی) استفاده می‌گردند. این شیشه‌ها دارای قابلیت تشعشع پایین ( emissivity) هستند و باعث بهبود خواص عایق‌بندی آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال شیشه‌های معمولی قابلیت تشعشع 84/0 دارند. این در حالی است که این میزان در شیشه‌های Low-E به مقدار 2/0 می‌رسد.

شیشه‌های Low-E دارای یک پوشش نازک و شفاف میکروسکوپی می‌باشند که از موی انسان نازک‌تر بوده و منعکس‌کننده‌ی دما در داخل خانه می‌باشند. در زمستان هنگامی که انرژی گرمایی داخلی سعی در فرار از طریق پنجره‌ها و رفتن به فضای سردتر بیرون را دارد، این شیشه‌ها مانع آن شده و باعث کاهش گرمایی و اتلاف انرژی می‌شود. در فصل تابستان دقیقاً موضوع برعکس است.

مزایای استفاده از شیشه Low-E:

  • آسايش حرارتي در زمستان و تابستان
  • هزينه انرژي در سال
  • هزينه كمتر براي تاسيسات گرمايشي و سرمايشي
  • جلوگيري از ورود اشعه‌هاي مضر خورشيد
  • تامين روشنايي مناسب براي ساختمان و در نتیجه کاهش هزینه مورد نیاز برای روشنایی

نماهای شیشه ای

Comments are disabled.

Call Now Button